מהי אפוטרופסות?

המצב בו אדם אינו יכול לנהל בעצמו את ענייניו ולכן זקוק לאדם אחר שיקח עליו חסות וידאג לרווחתו נפוץ במיוחד בשני שלבים בחיים: תחילתם ולקראת סופם.

מהי אפוטרופסות?

המצב בו אדם אינו יכול לנהל בעצמו את ענייניו ולכן זקוק לאדם אחר שיקח עליו חסות וידאג לרווחתו נפוץ במיוחד בשני שלבים בחיים: תחילתם ולקראת סופם.

או במילים אחרות: קטינים או קשישים. ישנם גם מצבים נוספים שהם ייחודיים יותר כמו אדם שעבר אירוע מוחי או תאונה שבעקבותיהם חלה ירידה חדה ביכולותיו לדאוג לעצמו.

אפוטרופסות היא נושא כבד משקל וכאשר בית המשפט ממנה אדם לשמש כאפוטרופוס עבור אדם אחר יש בכך אחריות רבה. לכן, הגשת בקשה לאפוטרופסות צריכה להיות מנומקת היטב כך שבית המשפט ישתכנע שהדבר נחוץ ושמגיש הבקשה הוא אכן המתאים ביותר. אנו במשרד עו"ד ורד לוי נעמוד לצידכם בכל התהליך עד לקבלת האפוטרופסות.

מתי ממנה בית המשפט אפוטרופוס?

בית המשפט ממנה אפוטרופוס בכל מצב בו אדם נחשב כפסול דין כי אינו מסוגל לקבל את החלטותיו בעצמו ולדאוג לענייניו. כל עוד מדובר בקטין, ההורים הם האפוטרופוסים הטבעיים. גם אצל קטינים ישנם מקרים חריגים כמו ילד שהתייתם משני הוריו, ילד שהוריו אינם מסוגלים לדאוג לו או מצב בו אחד ההורים מקבל אפוטרופסות בלעדית בגלל חוסר תפקוד של ההורה האחר.

אם מדובר באדם בגיר, בית המשפט צריך להתרשם קודם כל שהוא אכן לא מסוגל לנהל את ענייניו בעצמו, זאת על סמך תסקיר של עו"ס וגם מסמכים רפואיים.

מי יכול להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס?

ישנם גורמים שונים שיכולים להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס. ברוב המקרים מדובר על קרוב משפחה של אותו אדם. הבקשה יכולה להגיע גם מצד גורם רשמי כמו היועץ המשפטי במשרד הרווחה או מחלקת רווחה ברשות המקומית בה מתגורר אותו אדם. כל אדם יכול לפנות למחלקת הרווחה ברשות המקומית על מנת שיגישו בקשה מטעמם למינוי אפוטרופוס.

את מי ממנה בית המשפט בתור אפוטרופוס?

בית המשפט ממנה לתפקיד האפוטרופוס את האדם שנראה לו הנכון ביותר למלא תפקיד זה. לרוב יהיה זה בן משפחה קרוב לאותו אדם כמו אחד הילדים כאשר זהו אדם קשיש, האישה כשזהו אדם נשוי או אח אם זהו בגיר לא נשוי שהוריו קשישים ואינם מסוגלים למלא את התפקיד בעצמם.

כאשר זהו אדם ללא משפחה או שלא נמצא בן משפחה המתאים לתפקיד, ממנה בית המשפט גורם רשמי, למשל חברה המספקת שירותי אפוטרופסות. כאשר אותו אדם שמונה לו אפוטרפוס נמצא במצב בו הוא מסוגל להבין את המתרחש, את משמעות מינוי אפוטרופוס וגם מסוגל להביע את דעתו בנושא, יקח בית המשפט בחשבון את דבריו ובמידה שהעדפתו היא הטובה ביותר בראיה הכוללת של הדברים, ימנה בית המשפט את האפוטרופוס בו בחר אותו אדם.

אפוטרופסות באופן קבוע או זמני

אפוטרופסות יכולה להיקבע באופן קבוע או באופן זמני אם האדם שמונה לו אפוטרופוס לא יכול לטפל בענייניו מגורם זמני כמו מחלה. מינוי אפוטרופוס יכול להיות גם בהקשר ספציפי, לצורך מסוים כשלאחר סיום המשימה וההגעה למטרה האפוטרופסות מסתיימת.

בכל שלב ניתן לפטר אפוטרופוס אם התגלה שאינו מבצע את התפקיד כפי שנדרש, בין אם לא דאג לצרכיו באופן מספק ובין אם נהג במרמה, למשל גנב מכספו של אותו אדם שאת חשבונו הוא מנהל בין יתר המחויבויות כלפיו. אפוטרופוס יכול גם באופן עצמאי להגיש בקשת התפטרות לבית המשפט.

ייפוי כוח מתמשך כתחליף לאפוטרופסות

הליך המבטל את הצורך בהגשת בקשה למינוי אפוטרופוס על ידי בית המשפט הוא ייפוי כוח מתמשך. כאשר אדם חותם על ייפוי כוח מתמשך, הוא נותן בעצמו את הסמכות לאדם אחר לטפל בענייניו ולדאוג לרווחתו בעתיד, כאשר לא יהיה מסוגל לעשות זאת. בדומה לכל הקשור למינוי אפוטרופוס, גם על מנת לבצע את ההליך של ייפוי כוח מתמשך חשוב לפנות לעורך דין לענייני משפחה המנוסה בתחום.

יש לציין כי לאחרונה חלו שינויים בנושא האפוטרופסות שמאפשרים לאדם כל עוד הוא כשיר ומבין מה קורה איתו, להחליט בעצמו מי יהיה אותו אפוטרופוס שיתמנה עבורו וגם להחליט על דרכי הפעולה של האפוטרופוס המיועד באמצעות ייפוי כוח מתמשך.

ורד לוי היא עו"ד ומגשרת בעלת ניסיון רב בהליכים שונים הקשורים לענייני משפחה, לרבות כל נושא האפוטרופסות ומוסמכת ממשרד המשפטים להכין ייפוי כוח מתמשך.