משמורת משותפת מזונות

הסדר המשמורת הוא קריטריון מרכזי בקביעת גובה תשלום המזונות, כיצד משפיעה המשמורת המשותפת על סכום המזונות, אם בכלל? ומהי כאמור אותה משמורת משותפת? ריכזנו עבורכם את כל הפרטים החשובים.

גובה המזונות נקבע על פי קריטריונים שונים, בראשם: היקפם וטיבם של צרכי הילדים לצד גובה שכרו של האב. עם זאת בשנים האחרונות גם הסכם המשמורת תופס מקום של כבוד ומשפיע על סכום המזונות, לרבות כאשר מדובר במשמורת משותפת. בעוד שבמשמורת מלאה הילדים נמצאים ברוב זמנם עם האם, במשמורת משותפת שני ההורים "חולקים בנטל", כמו גם את הזמן עם הילדים שווה בשווה. לכן בהסכמי משמורת מסוג אלו בתי המשפט ראו לנכון להפחית את סכום דמי המזונות המוטלים על האב ב- 25% ואף פסקו בנושא פסיקה תקדימית, עליה מעט נרחיב.

מהי משמורת משותפת?

משמורת ילדים זהו תחום המתייחס ליחסים שבין הורים וילדים לאחר הגירושין. הביטוי מתייחס הן למשמורת המשפטית הנובעת מתוקף האפוטרופסות הטבעית של שני ההורים, והן למשמורת הפיזית, הקובעת היכן יתגוררו הילדים לאחר הגירושין כדרך קבע. כאמור ישנן כמה אפשרויות והילדים יכולים להתגורר אצל האב, האם או אצל שניהם. האפשרות השלישית נקראת בעגה המשפטית "משמורת משותפת". הסדר זה הפך לאחד המועדפים במקרי גירושין בעידן המודרני והוא מציע יתרונות רבים. עם זאת הסכם משמורת משותפת משפיע גם על סוגית מזונות הילדים ולא פעם גורם למחלוקות. שכן אם שני ההורים מוגדרים כהורים משמורנים באופן שווה, אז מדוע חלוקת הנטל הכלכלי אינה שוויונית? על שאלה זאת בית המשפט מנסה לענות.

מזונות ילדים זהו נושא חשוב ומורכב, הדורש ייעוץ משפטי. 
לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות חייגו 073-7841738

מזונות ילדים על פי הדין העברי

האם – על פי חוק המזונות כאשר שני ההורים נשואים כדת משה וישראל ובוחרים להתגרש, חיוב המזונות יקבע בהתאם לדין האישי והאם תהיה פטורה באופן מלא מתשלום מזונות עד גיל 6. מגיל זה ואילך תחויב בתשלום מזונות מדין צדקה ותו לא.

האב – אצל האב המקרה שונה, שכן הוא מחויב בתשלום מזונות עבור קטינים עד גיל 6 ללא קשר למצבו הכלכלי או הכנסותיה של האם. מגיל 6-15 מוטל על האב לשלם על כל צרכיהם ההכרחיים של הילדים.

עם זאת, כאשר מדובר במשמורת משותפת ההיגיון אומר שהמזונות צריכים לחול במידה שווה על שני ההורים ולא על האב באופן בלעדי. הבנה זו משתרשת כיום בערכאות המשפטיות השונות וחלוקת הנטל הופכת ליותר הוגנת ושוויונית.

משמורת משותפת מזונות

משמורת משותפת מזונות ילדים ומה שביניהם

לאחר שנתקבלה החלטה על סוג המשמורת יש לקבוע מהו גובה סכום המזונות שעל האב לשלם. במשמורת מלאה של האם, היא נושאת ברוב הנטל הכלכלי בעת גידול הילדים שנמצאים רוב הזמן בהחזקתה. אולם כאשר מדובר במשמורת משותפת הילדים שוהים באופן שווה אצל האב והאם ולכן אין זה מן הנמנע שהעלויות וההוצאות יתחלקו גם כן באופן שווה בין ההורים. אם עד לא מזמן הנוהל היה שלא לשנות את גובה המזונות של האב, ואם כן יבוצע שינוי הוא יהיה בשיעור של עד 25% בלבד, לאחרונה פסק דין תקדימי קבע שבמידה ושני בני הזוג משתכרים באופן דומה או שהאם מרוויחה יותר והם חולקים משמורת משותפת, אין מקום לחייב את האב בתשלום מזונות ילדים. כל צד יישא בהוצאות בזמן שילדיו הקטינים שוהים אצלו, ללא העברת תשלום מהאחד לשני.

מעוניינים בפרטים נוספים בנושא משמורת משותפת מזונות ועוד?

צרו קשר עם עו"ד גירושין ורד לוי לתיאום פגישת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות! הבקיאות ברזי החוק והפסיקה, הניסיון הרב והרצון לספק לכם את המענה המשפטי הטוב ביותר, הם אבני היסוד לליווי משפטי מקצועי וצמוד, שייצג את האינטרסים שלכם ויספק את המענה הנכון והתואם ביותר לצרכים הייחודיים רק לכם.