ניכור הורי

ניכור הורי זו תופעה מורכבת לא פשוטה אשר מתקיימת על רקע הליך גירושין, במהלכה ילד מתנכר לאחד מהוריו. כשאינה מטופלת, תופעה זו עלולה לגרום לנזק רב, הן להורה והן לילד. איך מתמודדים עמה? ומה תפקידו של עו"ד גירושין בהתמודדות זו?
אם לא שמעתם על תסמונת הניכור ההורי אתם יכולים לנשום לרווחה, אולם אם נתקלתם בתופעה זו אתם ודאי יודעים שמדובר בהתמודדות מורכבת, כואבת ומאוד לא פשוטה.

תסמונת הניכור ההורי

ניכור הורי זו תופעה אשר במסגרתה אחד הילדים מתנכר לאחד מהוריו על רקע הגירושין, בין אם כתוצאה מהליך הגירושין ובין אם לאחר הסתה של הורה אחד כלפי השני. בעקבות התופעה הילד עסוק בגינוי ההורה באופן כפייתי, כך שניסיונות יצירת קשר מצדו עשויים לעלות בתוהו ולכלול תגובות בוטות וקשות כמו צרחות, בעיטות, קללות, יריקות וכדומה.
ניכור הורי זו תופעה מורכבת לא פשוטה אשר מתקיימת על רקע הליך גירושין, במהלכה ילד מתנכר לאחד מהוריו. כשאינה מטופלת, תופעה זו עלולה לגרום לנזק רב, הן להורה והן לילד. איך מתמודדים עמה? ומה תפקידו של עו"ד גירושין בהתמודדות זו?

תופעת ניכור הורי - ורד לוי מדברת על הנושא בתכנית "מחוץ לפרוטוקול" 3.4.2023

ההשלכות של תסמונת הניכור ההורי

תסמונת ניכור הורי אופיינית לילדים אצל הורים גרושים ולרוב גורמת להם לתייג הורה אחד כטוב ואת ההורה האחר כרע במהותו. כתוצאה מכך ההורה "הרע" יקבל מהם יחס תואם. הנגדה מוחלטת זו של ההורים כרוכה בהשלכות קשות, הן להורה והן לילד עצמו: במקרים קיצוניים תסמונת זו עשויה להוביל לפגיעה בנפש הילד ולשיבוש התפיסה של התא המשפחתי שלו בעתיד. זו אומנם תופעה קשה, אך היא מאוד שכיחה אצל ילדים להורים גרושים.
על פי מחקרים 25% מהילדים להורים שנמצאים בסכסוך סביב סוגיית המשמורת עשויים לפתח ניכור הורי. יש לציין שבתי המשפט רואים את נושא ההסתה בחומרה ואינם מעלימים עין, חלקם אף עשויים להטיל קנסות בגובה אלפי שקלים על הורים שמעשיהם עשויים להוביל לניכור הורי. במקרים מתונים הם יחייבו את ההורים להגיע לטיפול עם הילדים ו/או עם בני הזוג ובמקרי קיצון, הם עשויים לנקוט בהחלטה קיצונית כמו להעביר את המשמורת מחזקת ההורה המסית לחזקתו של ההורה השני.

ניכור הורי

ניכור הורי - איך מתמודדים?

התמודדות עם ניכור הורי אינה נעשית בן רגע ויש לקחת זאת בחשבון, מה גם שיש סיכוי שהתחושות הקשות של הילד כלפי ההורה ילכו ויתעצמו ככל שעובר הזמן. עם זאת אם נפעל נכון, נוכל לעזור לילד במידה רבה, כאשר בין הפעולות המומלצות נמצאות אלו הבאות:

  • להילחם על הילד ולא לוותר – למרות שתסמונת ניכור הורי יכולה לגרום לתחושת תסכול וחוסר אונים, מומלץ שלא להפגין כעס כלפי הילד ולהמשיך להילחם עליו ולהראות נוכחות. יש לזכור שהילד מוצף במסרים שליליים שמשפיעים עליו ולכן על ההורה לנהוג באחריות ולגלות רגישות למצבו כדי שיוכל לעבד את רגשותיו ולבטא אותם.
  • לערוך בדק בית – ברוב המקרים ניכור הורי יופיע כתוצאה מהסתה של אחד ההורים, לכן אם ישנם מאפייני התנהגות שמעצימים את הניכור, כמו קפדנות או נוקשות, כדאי לעשות חשבון נפש ובדק בית, לשחרר ולהבין גם מה אנחנו עושים לא בסדר על מנת להקל על הילד ולשפר את המצב.
  • לפנות לעזרה מקצועית – תסמונת ניכור הורי הנה מאוד הרסנית ולכן אם קיימת חובה לטפל בנושא ויפה שעה אחת קודם. יש לפנות לעו"ד מקצועי ולו כל הכלים, הידע המשפטי, הניסיון והיכולת לספק ליווי, ייעוץ וייצוג מהבחינה המשפטית ובמקביל לכוון אתכם לכיוונים טיפוליים נוספים שיעזרו לכם להתמודד בצורה מיטבית.
התמודדות עם ניכור הורי
משמורת והסדרי ראייה
תנאים למתן הצו
הסדרי ראייה מורחבים

ורד לוי עו"ד גירושין ומגשרת תעניק לכם ליווי משפטי מקצועי וצמוד לכל אורך הדרך, תוך בחירת האסטרטגיה הנכונה עבורכם. ניסיון, ידע, רגישות וראייה כוללת אלו הם הכלים שיאפשרו לה להילחם עבורכם כשצריך ולחתור להשגת התוצאות הטובות ביותר. כדי להתמודד עם כל מצב, לרבות עם תסמונת הניכור ההורי, על הצד הטוב ביותר, צרו קשר ותאמו פגישת ייעוץ ראשונה ללא התחייבות!

עו"ד דיני משפחה – לתאום פגישה חייגו :

0737841738